كلية التعليم الصناعي ببني سويف
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

كلية التعليم الصناعي ببني سويف

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول الملف الخاص للمدير العام جروب الفيس بوك لتعليم صناعى اتصل بنا
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
المواضيع الأخيرة
» نماذج امتحانات سنوات سابقة
نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Emptyالأحد نوفمبر 10, 2019 1:30 am من طرف Peo

» بدء الدراسة بالعام الجامعى 2016 ببرنامج تأهيل المعلمين
نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Emptyالثلاثاء سبتمبر 22, 2015 12:22 pm من طرف mke.mohamed_korany

» مبادرة متشغلنيش شكرا هعمل مشروع لنفسى .
نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Emptyالثلاثاء سبتمبر 22, 2015 9:48 am من طرف mke.mohamed_korany

» نتيجة المدينة الجامعية للعام 2015 / 2016
نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Emptyالثلاثاء سبتمبر 22, 2015 9:37 am من طرف mke.mohamed_korany

» للتواصل والاتصال بالمدينة الجامعية ببنى سويف فى الشرق
نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Emptyالأربعاء سبتمبر 16, 2015 7:35 am من طرف yasser daba

» أرقام تليفونات المدينة الجامعية بالشرق
نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Emptyالأحد أغسطس 30, 2015 10:20 am من طرف yasser daba

» 7 خطايا فى الـ Interview
نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Emptyالسبت أغسطس 29, 2015 10:51 am من طرف mke.mohamed_korany

» برنامج wilcom عربى
نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Emptyالخميس ديسمبر 18, 2014 4:26 am من طرف haya2013

» صور كليه التعليم الصناعى
نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Emptyالأربعاء أكتوبر 08, 2014 7:01 pm من طرف م/ على حجازى

فديو mke2011
فديو مكى 2009
المصحف الاليكترونى
مجموعة كلية التعليم الصناعى
مجموعات Google
اشتراك في كلية التعليم الصناعي
البريد الإلكتروني:
زيارة هذه المجموعة
ساعة تعليم صناعى

محمد مكى
ملف تعريف مكى بالجامعة
الصفحة الشخصية لمكى على الفيس بوك
نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Copy_o10
اتصل بنا
نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Footer10
ساعة مكى 2011

نصيحة للى عاوز يتعلم لغه

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
عالم الاحلام
عضو مشارك
عضو مشارك
عالم الاحلام

الموقع - -محل الاقامة : الاسكندرية

نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Empty
مُساهمةموضوع: نصيحة للى عاوز يتعلم لغه   نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Emptyالسبت سبتمبر 04, 2010 8:53 pm

--------------------------------------------------------------------------------

نصيحه لاى حد عاوز يتعلم اى لغه لازم يحط فى دماغه ان اى لغه فى الدنيا ماهى الا عباره عن

اربع مهارات مالهمش خامس

الاستماع
التحدث
القراءه
الكتابه

وطبعا عشان الواحد يحسن المهارات دى لازم يعمل حاجه اساسيه الا وهى :........
الممـــــــــــــــــارسه

طبعا اللمارسه دى ليها عدة طرق عشان تقوى المهارات اللى قولنا عليها دى زى :.....
1- مشاهدة الافلام الناطقه بهذه اللغه (بدون ماتغضب الله ) وباللهجه المطلوبه ودى بتحسن مهارتين وهما الاستماع
واكتساب لهجه تحدث حسب لهجه الفيلم وفى نصيحه شخصيه بئى وهى ان الواحد يتفرج على فيلم مره بدون
ترجمه فى الاول ويعيده ويركز على الجمل اللى مافهمهاش وبعد كده يتفرج عليه بالترجمه وساعتها هايحفظ
عن ظهر قلب تعبيرات وتراكيب هاتفيده جداااااااا فى التحدث لما يجى يتكلم بعد كده مع اى حد

2- قراءة قصص وبدايه الواحد يبتدى بقصص الاطفال عشان بسيطه ومافيهاش تعقيد وهاتخلى الواحد يجمع كلمات
كتيييييييير وبسرعه زى ماكلكم عاوزين

3- الحاجه بئى اللى انصح بيها وعن تجربه ان الواحد يقرا ويسمع فى نفس الوقت يعنى تشغل عينيك مع ودانك طب ده
يحصـــــــل ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟
ببساطه جدا ان الواحد يسمع قصه بتتقال ويمسكها مكتوبه ويمشى عينه مع الكلام وودانه مع السرد اللى بيسمعه
وطبعا هاتسالوا ايه فايدة كده هو ان الواحد بالطريقه دى هايقوى مهارة الاستماع ودى مهاره مهمه جدا بالذات لو
جيت تتكلم مع حد متحدث اصلى للغه وكل ما كنت بتسمع اسرع ده هايفيدك اوى انك تعرف تلحق كل كلام اللى
بيتقالك من اى حد فى اى موقف ولما تمشى بعينك على الكلمات وهاتعرف شكلها طبعا لما تيجى تكتب هاتكون
كتاباتك سليمه مش تخبيط
hazem fathy
مشرف عام
مشرف عام
hazem fathy

الموقع - -محل الاقامة : tanta/egypt
المزاج : مرح دوما مهما كانت الظروف

نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Empty
مُساهمةموضوع: رد: نصيحة للى عاوز يتعلم لغه   نصيحة للى عاوز يتعلم لغه Emptyالثلاثاء سبتمبر 07, 2010 3:39 pm

جزاك الله خيرا
https://mke90.yoo7.com

نصيحة للى عاوز يتعلم لغه
صفحة 1 من اصل 1